Közeleg: A BIZONYÍTVÁNYOSZTÁS

bizonyítványosztás gyermekpszichologusHamarosan kezdődik a nyári vakáció, de előtte még érkezik a bizonyítvány. Sok családban az utolsó hónap már feszültséggel teli: hogyan lehetne feljebb tornászni az átlagot? Másoknak lehet, hogy az évvége örömteli, büszkén mutatja csemetéje eredményeit.

Bízom benne, hogy a bizonyítvány egy reális képet ad, miből ügyesebb a tanuló, miből kevésbé és ösztönöz arra, hogy érdemes energiát fektetni a tanulásba. Jobb esetben a szülőt sem éri meglepetés, ez függ attól mennyire követte nyomon az évközi eredményeket, és hogy mennyire volt intenzív pedagógusok között a kapcsolattartás. Ha egy diák nem a várt eredményt hozta, akkor a szülőknek a pedagógusokkal együtt kell végiggondolnia, hogy mi is lehet ennek a hátterében.

Jutalom vs. dorgálás

Ha jól sikerül, legyen-e és mi legyen a jutalom? Az igazi ajándék maga a jegy. De, ha mindenképp szeretnénk adni valamit gyermekünknek, akkor egy közös program legyen, amit a gyermek a családjával tölthet, például egy közös pizzázás. Viszont, ha nem az áhított eredményt látjuk, ne szidjuk le nagyon! Tudja ő, hogy lehetett volna jobb is. Mindenekelőtt gondoljuk végig mik lehetnek az okok, mert -, mint minden ember- ő is törekszik a jó eredményre.  Ne azt nézzük, hogy milyen jegyeket hozott, hanem, hogy mennyit tett meg érte a gyerek. Ne a saját eredményeinket várjuk az ő bizonyítványában! Mindig azt vegyük figyelembe, hogy ő miben ügyes. Ha ezekből a tárgyakból jó jegyeket hoz, akkor lehet tudni, hogy nagyobb valószínűséggel ezekkel fog foglalkozni a jövőben.

Romlott az eredmény, de miért?

Előfordulhat az okok között, a gyengébb értelmi képesség, részképesség-zavar, akár figyelemzavar, ezeket szakember tudja megállapítani. Ezeken fontos segíteni, figyeljünk az intő jelekre! Gyakran előfordul, hogy az 5. 7. 9. évben mutatkozik némi romlás, mert új a követelmény és a tananyag. De komolyabb átlagesés hátterében sok minden állhat: új iskola, költözés, válás, kistesó születése, otthoni konfliktusok … és lehetne tovább sorolni a nehézségeket, amik mind hatással van a gyermekek teljesítményére. A gyerekkel közösen nézzük meg és beszéljük át az eredményeket lehetőleg oldott beszélgetés során, akár  egy sütizés közben, mert ilyenkor könnyebben megtudhatjuk, hogy mi van az iskolában, osztálytársakkal, tanárokkal.  Természetesen ezzel nem kellene megvárunk az év végét! Fontos ezeket átbeszélni és segíteni a megoldásban, mert nehogy a kudarc elkerülése miatt, inkább a feladathelyzetből való kilépést válassza.

Ne felejtsük! A nyár a pihenésé, feltöltődésé. Az idő nagy része legyen a játéké, sporté, szórakozásé.  Már tanulmányok bizonyítják, hogy a megfelelő agyi fejlődéshez ezek elengedetlenek és az energiaraktárakat fel kell ahhoz tölteni, hogy a következő évben is legyen miből meríteni.

 

 

'